mitka
Luxe, droge fiets
De meeste autoritjes zijn kort. 85 procent van de ritten zijn onder de 20 kilometer; daar valt ook het woon-werkverkeer onder. En juist bij die korte ritjes is de uitstoot van schadelijke gassen het grootst. Kortom, daar valt veel milieuwinst te halen. TNO, Nike, Gazelle en Stork hebben de handen ineengeslagen en een nieuw voertuig ontwikkeld. Het heet Mitka (Mobiliteitsconcept voor Individueel Transport op de Korte Afstand).
Bij de werknemers van Nike op het Europese hoofdkantoor in Hilversum is de acceptatie onderzocht van dergelijke nieuwe voertuigen. Volgens een realistisch scenario stapt ruim twee procent van de automobilisten over op de Mitka. Het vehikel rijdt op drie wielen en kan – tegen regen en wind – overkapt worden. De besturing gaat met hendels die naast de stoel zitten, net als bij een ligfiets. De aandrijving gebeurt door de berijder met spierkracht; daarbij geholpen door een elektromotor. Power assisted noemen ze dat. Ouderwets hard trappen hoeft dus niet meer.
oktober 2000, bron: FNV Magazine
Van de website van Gazelle komt dit bericht.
Gazelle presenteert fiets van de toekomst: de MITKA!
Gazelle, Nike, TNO en Stork hebben in een gezamenlijk project de MITKA ontwikkeld. MITKA staat voor “Mobiliteitsconcept voor Individueel Transport op de Korte Afstand”. Uitgangspunt voor het project was het ontwikkelen van een milieuvriendelijk mobiliteitsconcept. Met name gericht op woon-werk verkeer op een afstand van 5 tot 20 kilometer. Het grootste deel van het woon-werkverkeer speelt zich af op een afstand tot 20 km. Bij dit soort korte afstanden is de auto zeer milieu-onvriendelijk. Daarnaast leidt het toenemende autoverkeer tot steeds meer parkeer- en bereikbaarheidsproblemen.
Gebruikersonderzoek
Het conceptontwerp voor de MITKA is ook al voorgelegd aan potentiële gebruikers. Het onderzoek is uitgevoerd op het nieuwe Europese hoofdkantoor van Nike. Doel hierbij was om vast te stellen in hoeverre de MITKA een interessant alternatief vormt voor het woon-werkverkeer van de Nike werknemers. Ruim 40% van de ondervraagden vindt de MITKA een redelijk tot goed alternatief. Diegenen die het openbaar vervoer gebruiken of reeds met langzaam vervoer reizen (fiets/brommer/scooter) zijn het meest positief. Van de autogebruikers vindt maar een zeer klein deel de MITKA een goed alternatief. Maar als de parkeerproblemen zeer ernstig worden of als men veel vroeger van huis moet om een goede parkeerplek te bemachtigen, dan wordt de MITKA alsnog interessant.
Conclusie
Het MITKA concept blijkt een kansrijk nieuw mobiliteitsconcept voor de korte afstand te zijn. Om de daadwerkelijke acceptatie van de MITKA vast te kunnen stellen, is het nodig om deze in praktijksituaties toe te gaan passen. Dit zal gaan gebeuren door de productie van een aantal voertuigen die in woon-werkverkeer getest gaan worden. Doelstelling is om in 2001 een definitief conceptmodel te presenteren en de eerste serieproductie een jaar later te laten plaatsvinden. Gazelle toont een proefmodel op de Vakantiebeurs in Utrecht van 10 tot en met 14 januari 2001 en op de FietsRAI die van 30 maart tot en met 3 april 2001 gehouden wordt. (29-9-2000)